Kematian (bhg 1)

Saat kematianku, bagaimana?

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana sudi memberi pinjam nyawa. Bila waktunya Allah s.w.t akan ambil kembali tidaklah diketahui. Begitu juga tidak diketahui dimana tempatnya kita berada ketika nyawa kita dicabut. Sungguh menakutkan apabila perkara ini difikirkan. Ini kerana penentuan balasan baik atau buruk yang akan diterima seseorang itu mengikut saat nyawa dicabut dari badan. Demikian sabda Rasulullah s.a.w dalam hadis shahih: (maksudnya)

sesungguhnya amalan itu (tergantung) dengan penutupnya” (riwayat Bukhari dll)

Oleh sebab itulah seorang hamba yang soleh sentiasa merisaukannya. Dengan demikian mereka sentiasa melazimi kehidupan mereka dengan amalan soleh tanpa putus, merendahkan diri kepada Allah s.w.t agar Allah s.w.t memberikannya kekekuatan untuk beristiqamah (berterusan) dalam amal solehnya sehinggalah saat dicabutnya nyawa. Ini bertepatan dengan saranan Allah s.w.t yang mewasiatkan kita semua supaya tidak mati melainkan dalam keadaan muslim. Firman-Nya: (bermaksud)

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa kepada-Nya, dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam” (surah Al-Imran, ayat 102)

Imam Muslim rahimahullah meriwayatkan sebuah hadits dalam sahihnya, dari Abdullah bin ‘Amr bin Ash radhiallahu ‘anhu, dia mengatakan:

Saya mendengar Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda: “Sesungguhnya hati-hati keturunan anak Adam berada di antara dua jari dari jari-jari Allah laksana satu hati, Allah membolak-balikkannya sesuai kehendak-Nya, kemudian beliau Shalallahu ‘Alaihi Wassalam berdoa: ”Ya Allah, Dzat yang membolak-balikkan hati, palingkanlah hati-hati kami kepada ketaatan-Mu.”

Perhatikan! Betapa pentingnya kita mengambil berat soal ketika mana nyawa dicabut. Sehinggakan Rasulullah s.a.w berdoa supaya Allah s.w.t memalingkan hatinya kepada kebaikan. Sementara itu, penentuan saat-saat akhir kehidupan adalah mengikut amalan kebiasaan seseorang itu sehari-harian. Jika ia melazimi kehidupan dengan amal soleh, insyaAllah saat akhir kehidupannya juga akan baik. Jika sebaliknya, pasti kejelekan yang akan menimpanya. Sesungguhnya Allah s.w.t tidak akan menzalimi hamba-Nya walau sedikit.

Memerhatikan peri pentingnya perkara ini, dan keharusan kita mengambil berat akan soal kematian ini, maka saya menulis perkara ini sebagai pengingat untuk diri ini khususnya dan rakan pembaca umumnya. Baca seterusnya.

Apakah husnul khatimah?

Husnul khatimah adalah seseorang itu mati dalam keadaan baik. Iaitu sebelum daripada saat nyawanya dicabut, Allah s.w.t memberikannya taufik untuk menjauhi segala amalan-amalan yang mengundang kemurkaan-Nya. Dia bertaubat dari dosa dan maksiat yang dilakukan, serta bersemangat untuk melakukan ketaatan dan amalan soleh, sehingga akhirnya dia dimatikan dalam keadaan ini. Dalil yang menunjukkan makna ini iaitu hadis sahih dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah s.a.w bersabda: (maksudnya)

Apabila Allah mengkehendaki kebaikan pada hambanya, maka Allah memanfaatkannya”. Para sahabat bertanya, “bagaimana Allah akan memanfaatkannya?” Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wassalam menjawab, “Allah akan memberikannya taufik untuk beramal soleh sebelum dia meninggal.” (hadis riwayat Ahmad, Tirmidzi dan dishahihkan al Hakim dalam Mustadrak)

Namun menjadi kesilapan dan angan-angan kosong jika seseorang terus bersenang-lenang dengan dosa dan maksiat yang dilakukan dengan mengharapkan Allah s.w.t akan mengurniakannya hidayah dan taufik-Nya di saat hampir kematiannya. Diperingatkan kepadanya akan kemurkaan Allah s.w.t, namun ia berpaling dan tetap dibuatnya segala maksiat lalu dilupakannya tanpa menyedari akan ia sebenarnya sedang menempah Neraka. Sebaliknya mengharapkan nasibnya akan berubah di saat hampir kematiannya. Mari perhatikan firman Allah s.w.t ini: (bermaksud)

“Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat dari Tuhannya lalu dia berpaling daripadanya dan melupakan apa yang telah dikerjakan oleh kedua tangannya? Sesungguhnya Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka, (sehingga mereka tidak) memahaminya, dan (Kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka, dan sungghupun kamu menyeru mereka kepada petunjuk, niscaya mereka tidak akan mendapat petunjuk selama-lamanya” (surah Al-Kahfi, ayat 57)

Dalam hadis Rasulullah s.a.w mengingatkan kita dengan sabdanya: Dari Abu Hurairah r.a (maksudnya)

"Sesungguhnya orang mukmin, jika ia melakukan dosa maka (saat itu juga) akan tertitik satu titik hitam di hatinya, jika ia bertaubat dan menjaga (dirinya dari perbuatan dosa tersebut) dan memohon keampunan maka hatinya (kembali) bersih, jika ia menambahinya (dengan perbuatan dosa lagi) maka titik hitam itu bertambah pula di dalam hatinya. Selanjutnya itulah "ran" yang disebutkan dalam firman Allah s.w.t:

"Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka” (surah Al-Muthaffifin, ayat 14)

(Hadits hasan, dikeluarkan oleh Ibnu Majah dalam, Kitab Az-Zuhd)

Jelas di sini, setiap dosa yang dilakukan akan menyebabkan hatinya bertambah dengan titik-titik hitam seterusnya gelap daripada menerima hidayah dan taufiq. Apabila demikian, ia akan berterusan melakukan dosa dan akhirnya mati dalam keadaan bergelumang dosa. Sungguh sangkaan mereka jauh meleset dari hakikat sebenar. Sebaliknya yang akan mereka perolehi adalah azab daripada Allah s.w.t. Firman-Nya: (bermaksud)

“Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat” (surah Al-Baqarah, ayat 7)

Apa tindakan kita?

Setelah kita fahami hakikat ini, semestinya kita mahu Allah s.w.t anugerahkan kita dengan husnul khatimah. Diantara yang disarankan adalah dengan kita melazimi dengan doa-doa tersebut.

هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Hablii hukmaw wa al hiqniy bish shoolihiin

“(Ibrahim berdoa) Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang soleh” (surah As-Syu’ara, ayat 83)

اللهم اجعل خير عمري أخره و خير عملي خواتيمه و خير أيامي يوم لقائك

Allaahummaj’al khayra ‘umrii aakhirahu wa khayra ‘amalii khawaatiimahu wa khayra ayyaamii yawma lliqaa’ika

“Ya Allah jadikanlah sebaik-baik umurku pada ujungnya dan sebaik-baik amalku pada akhir hayatku, dan (jadikanlah) sebaik-baik hariku yaitu hari ketika aku bertemu dengan-Mu (di hari kiamat)” (hadis riwayat Ibnus Sunni)

اللهم اختم لنا بحسـن الخاتمة ولا تختم علينا بسـوء الخاتمة

Allaahummakhtimlana bihusnil khaatimah walaa takhtim ‘alaina bisuu il khaatimah

“Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan husnul-khatimah (akhir yang baik), dan jangan Kau akhiri hidup kami dengan suu-ul-khatimah (akhir yang buruk)”

Sama-samalah kita mengamalkan doa-doa ini, selain daripada kita lazimi diri dengan amal soleh. Mudah-mudahan kita semua berjaya mendapatkan husnul khatimah ini.


p/s: Saya akan panjangkan lagi penulisan ini di bawah tajuk:

*penyebab-penyebab husnul khatimah

*tanda-tanda husnul khatimah

Insya Allah…

0 ulasan:

Blogger Templates by Blog Forum